Vježba Bolovi u koljenu

Operacija koljena – Koje vježbe mogu izvoditi?

Operacija koljena sa sobom donosi mnogo posljedica – između ostalog oslabljeno koljeno koje nužno zahtijeva odmaranje. Mnogi bolesnici stoga smatraju da na svaki način moraju izbjeći vježbanje, ali to nije tako. Odgovarajuća vježba, naime, bitan je element uspješnog oporavka poslije operacije koljena.

Naravno da je bitno i kakve su vježbe koje izvodiš. Ako ti određena vježba uzrokuje bol ili naticanje koljena, nemoj ju izvoditi. Operacija koljena nužno zahtijeva savjetovanje s liječnikom koji će ti, s obzirom na okolnosti, najbolje savjetovati koje su vježbe za tebe primjerene, a koje nisu.

Zašto operacija koljena za oporavak nužno zahtijeva vježbanje i koje su to vježbe koje liječnici često preporučuju? Provjeri u nastavku.

Operacija koljena

Operacija koljena i zašto je bitno kretanje poslije operacije

Zglob koljena ubraja se među nasadne zglobove – njegov gornji dio pripada bedrenoj kosti, a donji dio goljeničnoj kosti. Među njima su dvije vezivno-hrskavične pločice, odnosno meniskusi koji imaju ulogu amortizacije. Prednji dio zgloba pokriva patela.

Jedan od najčešćih razloga za operaciju koljena trošenje je zgloba upotrebom – hrskavica postane tako stanjena da se bedrena kost i goljenična kost taru jedna uz drugu što uzrokuje bolove i ograničava pokretljivost koljena. Operacijom bolove jako ublažimo, a često oni i posve nestanu. Poboljša se i pokretljivost koljena što olakšava obavljanje svakodnevnih aktivnosti. Ali za uspješan opravak moraš nešto učiniti i sam.

Tvoj program vježbanja poslije operacije koljena mora sadržavati one vježbe koje će smanjiti naticanje koljena, olakšati bolove u koljenu, pomoći ojačati koljeno, stabilizirati ga i vratiti mu pokretljivost. Stabilnost koljeno dobije od ligamenata uz koljeno, križnih ligamenata i bedrenih mišića – ovim dijelovima poslije operacije koljena moraš posvetiti posebnu pozornost. Tako ćeš se brže vratiti u prvobitno stanje i redovitim vježbanjem uskoro ćeš bez poteškoća opet moći obavljati svakodnevne aktivnosti.

Bitno je da poslije operacije pokušaš smanjiti naticanje koljena. To možeš učiniti  kombinacijom odgovarajućih vježbi i odmora. Kada odmaraš, legni, a tvoje noge neka budu izravnane. Smanjivanju oteklih koljena također može pomoći i hlađenje.

Poslije operacije koljeno izgubi pokretljivost i snagu. Bitno je da polako radiš na grčenju i istezanju koljena – pritom ti mogu pomoći odgovarajuće vježbe kao i jednostavni svakodnevni poslovi – primjerice sjedenje za stolom sa skvrčenim koljenima i ležanje bez potpore jastuka ispod koljena.

Koje vježbe trebam izbjegavati?

Poslije operacije koljena izbjegavaj sve aktivnosti koje bi jače opterećivale zglob koljena. One aktivnosti koje uključuju brze i agresivne pokrete, dakle, ne dolaze u obzir: trčanje, nogomet i drugi kontaktni sportovi, skokovi, tenis i skijanje.

A koje su to vježbe koje poslije operacije koljena možeš izvoditi? Čitaj dalje!

Hodanje

Pozitivan učinak na koljeno može imati i hodanje. Započni s hodanjem uz potporu kraće vrijeme i postupno produžuj svoje šetnje. Možeš probati i nordijsko hodanje. Radi se o hodanju pomoću posebnih štapova koji su slični onima za trčanje na skijama. Bitno je da nordijsko hodanje predstavlja vježbanje cijelog tijela – od nogu do ruku i ramenog obruča.

Plivanje

Plivanje je jedna od vježbi kod koje tvoja koljena ne pate zbog pritiska prigodom kontakta s tvrdom površinom kao što se to događa primjerice kod trčanja. Osobe s bolovima u koljenima tako često u vodi mogu vježbati bitno duže i lakše.

Plivanje ti može pomoći ojačati mišiće i povećati pokretljivost koljena, ali je bitno da plivanje kombiniraš i s ostalim vježbama za razgibavanje i jačanje koljena.

Bolovi u koljenu

Sobni bicikl

O olakšavanju bolova vožnjom bicikla već smo govorili. Suprotno uvjerenju mnogih vožnja bicikla jedna je od aktivnosti koje uz jačanje mišića pomažu olakšavati bolove u koljenu. Vožnja bicikla ojačava četveroglave bedrene mišiće koji štite koljena. Snažni mišići znače stabilnije koljeno koje istovremeno smanji štetu i bolove.

S vožnjom bicikla možeš započeti približno dva mjeseca poslije operacije, a ako je tvoje koljeno dovoljno jako, možeš i prije.

Sobni bicikl omogućava ti da izbjegneš sve vanjske utjecaje koji bi tvom koljenu mogli prouzročiti dodatnu štetu – na primjer prepreke na cesti i neravni teren. Možeš se posvetiti samo pravilnom vježbanju i olakšavanju bolova.

Pazi da kod vožnje bicikla jednako snažno pritišćeš i ozlijeđenom nogom – tako ćeš naime maksimalizirati učinak vježbe.

Pritiskanje koljena

Osim vožnjom bicikla bedrene mišiće možeš ojačati i sljedećom vježbom. Legni na leđa s izravnanim nogama i ispod gležnjeva stavi namotani ručnik. Napni prednje bedrene mišiće i tako gurni koljena prema podu. Zadrži pet sekundi i vježbu ponovi 20 puta.

Vježbe će ti pomoći ojačati bedrene mišiće, a poboljšati će i pokretljivost koljena.

Jačanje bokova

Dio tijela na koji poslije operacije koljena često zaboravimo jesu bokovi. Jačanje bokova i mišića stražnjice za oporavak jednako je tako bitno kao i jačanje bedrenih mišića.

Legni na bok sa skvrčenim koljenima. Nakon toga podigni gornje koljeno, a drugo neka ostane ne podu. Tijekom podizanja stopala neka se dodiruju. Vježbu ponovi 15 puta na obje strane.

Grčenje koljena

Jedna je od čestih posljedica operacija kruto i neelastično koljeno. Grčenje može prouzročiti bolove u koljenu, ali postoji nešto na što ne smijemo zaboraviti. U suprotnom slučaju koljeno može dugotrajno izgubiti elastičnost. Sljedeća vježba može ti ponovo pomoći vratiti izgubljenu pokretljivost koljena.

Lezi na leđa, zdrava noga neka bude izravnana. Drugu nogu skvrči i petom najprije klizi u jednom pravcu, a nakon toga i u drugom. Zaustavi se kada osjetiš bolove u koljenu, ali položaj pokušaj zadržati barem sekundu ili dvije. Ponovi 10 puta i nakon toga se odmori.

Bitno je da program vježbanja poslije operacije prilagodiš tako da odgovara tvojemu koljenu i omogući ti uspješan oporavak. Kombinacijom opisanih vježbi to će ti nedvojbeno poći za rukom.

 

Slični
članci

Pogledajte ostale članke koji će vam pomoći da dovršite svoju rutinu i ublažite bol.

Vježba

Bolovi u zapešću: 5 vježbi kojima ih možete otkloniti

Bolovi u mišićima i zglobovima
Savjet

Artritis i prehrana – što mogu jesti?

Reumatoidni artritis i artroza
Savjet

Kako vježbati bez bolova unatoč artritisu?

Reumatoidni artritis i artroza
Savjet

Najčešća trkačka ozljeda – trkačko koljeno

Bolovi u koljenu