Savjet Bolovi u koljenu

Najčešća trkačka ozljeda – trkačko koljeno

Što je trkačko koljeno?

Svaki trkač se, bez obzira radi li se o profesionalcu ili rekreativcu, prije ili kasnije suoči ozljedama. Iliotibialni sindrom ili trkačko koljeno naziv je dobio upravo kao jedna od najčešćih ozljeda među trkačima. Nastane kod aktivnosti gdje dolazi do ponavljajućeg istezanja i presavijanja zgloba koljena.

Ako primjerice cijeli dan provedete na nogama i nakon posla odete na trčanje, šanse za povredu su još veće.

Idenitificiranje simptoma

Trkačko koljeno može pogoditi jedno ili oba koljena. Obično su zahvaćeni mlađi, rekreativni trkači, a među njima je prema podatcima British Journal of Sports Medicine čak dva puta više muškaraca nego žena. Razlog se skriva u širim bokovima zbog kojih je patela pod većim pritiskom.

Simptom ozljede obično je bol koja se pojavi oko patele ili iza nje. Osjetimo ju kao bol iza koljena, dobijemo osjećaj pucanja, odnosno otkazivanja koljena. Bol može biti oštra i iznenadna ili tupa i kronična. Također može nestati kad trčimo i tekasnije se opet vratiti.

Uzroci trkačkog koljena

Teško je odrediti samo jedan uzrok trkačkog koljena. Na nastanak može utjecati više elemenata, a najčešće se radi o pogreškama koje su posljedica treninga ili se pojave kao anatomska odstupanja.

Često se bol pojavi zbog trljanja iliotibialnog traktusa uz bedrenu kost što može uzrokovati nadraženost i upalu traktusa.

Dok za trkačko koljeno možemo kriviti biomehaničke poteškoće, njegov su uzrok često i slabi bedreni mišići i napete tetive. Slabi mišići ne mogu poduprijeti patelu. Patela tako može iskočiti iz svog mjesta, a nefleksibilna tetiva pritišće na koljeno.

Stubišta, usponi i neravni teren mogu još pogoršati simptome, a ponekad su već i dovoljni za nastanak ozljede.

Preventiva i liječenje trkačkog koljena

Da biste izbjegli ozljedu, trčite na mekanim površinama. Dužinu i uspon staze povećavajte postupno – ukoliko se pojave bolovi, opet ih smanjite. Posjetite trgovinu specijaliziranu za trkače i odaberi odgovarajuću sportsku obuću za svoju nogu.

Prilikom pojave ozljede, bol obično možete olakšati hlađenjem i odmorom, ali to neće otkloniti uzrok. Sve dok bol traje, pokušajte izbjeći aktivnosti koje uključuju savijanje koljena, neravne terene i stubišta. Svoje koljeno pokušajte što više poštedjeti.

Ako želiš izbjeći trkačko koljeno, odnosno, ako želite olakšati bolove prilikom trčanja, u svoju rutinu nužno dodaj vježbe za jačanje i istezanje. Ponajprije se pobrini za jačanje bedrenih mišića i istezanje patele što bitno može pridonijeti sprječavanju ozljede. S vježbama za jačanje koljena pokušaj otkloniti mišićne disbalanse. Prikladne vježbe za istezanje i jačanje koljena naći ćete među našim video sadržajima.

Ako bol traje predugo, savjetujemo da posjetite svog liječnika i uvjeriš se da se ne radi o nekoj drugoj bolesti.

Slični
članci

Pogledajte ostale članke koji će vam pomoći da dovršite svoju rutinu i ublažite bol.

Savjet

Olakšavanje bolova u koljenu vožnjom bicikla

Bolovi u koljenu
Savjet

Snažni mišići za duži život

Bolovi u mišićima i zglobovima
Savjet

[INTERVJU] Svaki dan s artritisom

Reumatoidni artritis i artroza
Savjet

Reuma od A do Ž

Reumatoidni artritis i artroza