Savjet Reumatoidni artritis i artroza

Artritis i prehrana – što mogu jesti?

Unatoč svem znanju koje imamo o utjecaju (ne)zdrave prehrane, mnogi ljudi još uvijek misle da odgovarajuća prehrana i artritis nisu povezani. U velikom broju istraživanja već su dokazali da prekomjerna tjelesna težina, sastav hrane i nedostatak određenih vitamina mogu utjecati na razvoj reumatskih bolesti.

O definitivnom ozdravljenju od bolesti zapravo ne možemo govoriti, ali nedvojbeno je da pravilna prehrana može pridonijeti smanjenju simptoma artritisa. Važno je spomenuti da prehrana kod artritisa predstavlja podršku klasičnom liječenju reumatskih oboljenja, a ne njegovu zamjenu. Cilj je da odgovarajućom prehranom dodatno utječemo na smanjivanje upala zglobova i posljedično spriječimo ili usporimo pojavu oštećenja u zglobovima i drugim tkivima.

A kakva je “artritis dijeta”? Prehrana kod artritisa može drukčije utjecati na bolesnikovo tijelo s obzirom na oblik reumatske bolesti koja ga je zahvatila. Pogledajmo najčešće oblike reumatskih oboljenja i kako možemo utjecati na njihov tijek odgovarajućom dijetom.

Prehrana kod artritisa

Prehrana i artroza

Artroza je jedno od češćih reumatskih oboljenja, a zahvaća zglobove. Istrošenost hrskavice u zglobu uzrokuje bol, krutost i težu pokretljivost zgloba. Upravo zbog istrošenosti artroza se pojavljuje ponajprije kod starijih osoba – što je zglob istrošeniji, to su jači upalni procesi i zglob je bolniji. Najčešće su zahvaćeni nosivi zglobovi – koljena i kukovi.

Odgovarajuća prehrana i artroza jako su povezani. Na istrošenost nosivih zglobova, naime, utječe prekomjerna težina jer to za zglobove znači veće opterećenje, a na taj način brže dolazi do istrošenosti. Smanjenje tjelesne težine može bitno utjecati na snižavanje rizika za nastanak osteoartroze, a to možemo postići samo zdravom prehranom i dostatnom količinom kretanja.

Pravilnu prehranu kod artroze ponajprije čini dostatan unos vode, voća i povrća, hrane s optimalnim sadržajem kalcija i proteina. Iz svoje dijete pokušajte izbaciti alkohol, kavu, šećer, zasićene masne kiseline, soli i hidrogenizirane masnoće.

Urični artritis ili giht

Urični artritis jedna je od upalnih reumatskih bolesti zglobova. Ovaj oblik artritisa uzrokuje nastajanje kristala urične kiseline u zglobovima. Urična kiselina opasna je ukoliko nastaje u prekomjernim količinama. U tom se slučaju, naime, počinje kristalizirati, a kristali se nakon toga počinju nakupljati oko zglobova. Rezultat su pocrvenjeli, natečeni, bolni i upaljeni zglobovi.

Prekomjerno stvaranje urične kiseline često uzrokuje prekomjerno konzumiranje hrane s povećanim sadržajem purina, kiselina i rafiniranog šećera te prekomjerno pijenje alkohola – upravo zato je giht dobio i naziv “bolest predobre hrane”. Neke su namirnice s visokim sadržajem purina primjerice: meso (najprije svinjetina, a u manjoj mjeri i govedina i piletina), ribe i plodovi mora (srdele, losos, skuše, rakovi), određene vrste povrća (špinat, grašak, kelj pupčar, cvjetača, luk). Osim povećane količine urične kiseline, čest je krivac za giht i smanjeno izlučivanje kiseline preko bubrega.

Osim lijekova za snižavanje razine urične kiseline u tijelu, bolesnicima s gihtom obično se predlaže i smanjenje tjelesne težine, ograničavanje unosa namirnica s visokim sadržajem purina i smanjenje, odnosno potpuni prestanak pijenja alkohola. Ove mjere, naime, utječu i na smanjenje količine urične kiseline i na njezino povećano izlučivanje urinom.

Osteoporoza

Od osteoporoze najčešće obolijevaju starije žene, a pojavljuje se, naravno, i kod muškaraca i kod mlađih žena. Za osteoporozu su svojstvene ponajprije smanjena gustoća i povećana lomljivost kostiju. Tako se bolest češće pojavljuje kod bolesnika s upalnim reumatskim bolestima i kod onih koji koriste lijekove koji sadrže glukokortikoide – oni, naime, utječu na pospješivanje razgradnje kostiju.

Za izgradnju kosti i sprečavanje lomljivosti bitno je da vaša prehrana sadrži dovoljno kalcija i vitamina D te smanjivanje konzumacije alkoholnih pića. Vitamin D će kalciju olakšati prelazak iz crijeva u krv i kosti. Osim što vitamin D nastaje tijekom sunčanja, možemo ga pronaći i u određenim namirnicama kao što su mlijeko, žutanjak jajeta i morske ribe. Mlijeko i mliječni proizvodi istovremeno pripadaju lijekovima koji sadrže mnogo kalcija.

Ako želite spriječiti gubitak kalcija, u svoju dijetu uključite i namirnice koje sadrže kalij (voće i povrće). Namirnice s magnezijem (orašasti plodovi, ribe), vitaminom C (voće, kupus, paprika) i vitaminom K (lisnato povrće, biljna ulja) pobrinut će se za izgradnju kostiju.

Artritis dijeta

Artritis: prehrana i dijeta

Bez obzira na to od kojeg oblika reumatske bolesti bolujete, bitno je da konzumirate uravnoteženu i raznovrsnu prehranu. Unošenjem raznovrsnih sastojaka i zdravom prehranom možete postići i održavati odgovarajuću tjelesnu težinu koja je od bitnog značenja za sprečavanje nastanka mnogih bolesti – između ostalog i određenih oblika reume.

Prehrana kod artritisa neka uključuje manje količine masnoća, šećera, soli i kolesterola. Bijelo brašno i riža, slastice, meso, sir, gazirana pića, alkoholna pića i kava neke su od namirnica koje mogu utjecati na pogoršanje znakova i simptoma artritisa. S druge strane, određene namirnice mogu olakšati simptome artritisa. Uzimajte hranu koja sadrži vitamine i minerale – “artritis dijeta” neka dakle sadrži mnogo voća, povrća, žitarica i masnih kiselina omega 3 (koje možete pronaći ponajprije u ribama).

Kao što vidiš, preporučena prehrana kod artritisa jako je usklađena s općim preporukama za zdravu prehranu. U kombinaciji s redovitim vježbanjem i lijekovima pravilna prehrana, “artritis dijeta”, može dovesti do toga da se bolje osjećate, do olakšanja simptoma i znakova artritisa te usporavanja razvoja bolesti.

Slični
članci

Pogledajte ostale članke koji će vam pomoći da dovršite svoju rutinu i ublažite bol.

Video sadržaj

Vježbe za istezanje i jačanje vrata

Bolovi u vratu i ramenima
Savjet

Snažni mišići za duži život

Bolovi u mišićima i zglobovima
Vježba

Bolovi u vratu i potiljku: vježbe koje možete izvoditi na bilo kojem mjestu

Bolovi u vratu i ramenima
Vježba

Vježbe za leđa koje ti mogu štetiti u slučaju bolova

Bolovi u ledjima i križima