Savjet Reumatoidni artritis i artroza

8 zastarjelih mitova o artritisu

Iako znamo dosta o artritisu, ljudi još uvjek vjeruju u određene mitove.

Artritis je, općenito govoreći, bolest koja prouzrokuje nepokretljivost i bolove u zglobovima. Njegova podvrsta, reumatoidni artritis je kronična autoimuna upalna bolest koja zahvaća ponajprije male zglobove: ruke, zapešća, stopala i koljena.

Drugi znakovi bolesti su i umor, gubitak apetita, znojenje, vrućica, mršavljenje i nesanica koji se pojavljuju prije bolova u zglobovima. Od artritisa može oboljeti svatko, od djece do starijih osoba, ali se najčešće pojavljuje u srednjim godinama. Žene imaju veću mogućnost obolijevanja; na svakog muškarca s reumatoidnim artritisom obole tri žene.

Znamo da se bolest pojavljuje kod osoba koje su joj genetski sklone, ali još ne znamo zašto određene osobe obole, a neke unatoč sličnim genima ne obole.

O artritisu govorite s lječnikom

Često napreduje polako, a može se i prikriti na nekoliko godina. Zato je dijagnoza ponekad otežana. Nju daje specijalist reumatolog. S ranim otkrivanjem možemo spriječiti štetu koju bi ova bolest inače prouzročila na zglobovima. Ako bolest ne liječimo, posljedice mogu biti trajne. Zato je bitno da ju otkrijemo što prije – ako sumnjate da možda bolujete od reumatodinog artritis ne odgađajte posjet liječniku.

Iako svatko zna bar nešto o artritisu, mnogo ljudi još uvijek vjeruje u određene mitove o njemu koji naravno nisu istiniti. Pogledajmo ih:

Mit broj 1: Postoji samo jedna vrsta artritisa

Svi smo već čuli o artritisu i znamo da općenito znači bol u zglobovima. Ali većina ljudi ne zna da to nije samo jedna bolest. Pod terminom “artritis” skriva se više od sto različitih vrsta koje sežu od autoimunog reumatoidnog artritisa do artritisa kojega uzrokuje virus. Zato je prvi korak onaj koji vodi prema liječniku koji će vam postaviti točnu dijagnozu na temelju koje ćete moći započeti s najučinkovitijim programom borbe protiv bolesti.

Mit broj 2: Ništa si ne mogu pomoći

Istina je da artritis promijeni život i to ne nabolje. Ali najgore što možete učiniti jest da se predate i očajavate. Unatoč bolesti možete napraviti mnogo stvari koje će vam omogućiti više ili manje posve normalan život. Poslije savjetovanja s liječnikom možda će prvi korak biti gubitak težine, drugi i treći promjena ishrane te tjelovježba (Da, možete vježbati! Više o tome u nastavku članka.) jednako tako, neki lijekovi mogu bitno olakšati život.

Mit broj 3: Ishrana ne utječe na artritis

Zdrava ishrana ključna je u borbi protiv artritisa jer utječe na vaše opće zdravlje. Najbolja je takozvana “Mediteranska” prehrana koja sadrži mnogo maslinova ulja, bezmasnog mesa i ribe, povrća i hrane bogate Omega 3 masnim kiselinama. Prehrana je posebno bitna jer osobe koje boluju od artritisa imaju veću vjerojatnost za pojavu dijabetesa tipa 2, bolesti srca i krvnih žila te prekomjernu tjelesnu težinu.

Mit broj 4: Ne mogu ili ne smijem vježbati

Možda najveći mit u ovom članku. Budući da ljudi misle da zbog bolova u zglobovima ne smiju vježbati, svoju bolest naprave još težom. Ako imate artritis morate se što više kretati da očuvate pokretljivost i snagu svojih zglobova i mišića. U suprotnom slučaju će početi propadati. Najbolje vrste vježbanja za osobe koje boluju od artritisa su lagane vježbe koje vaše zglobove provedu kroz cjelokupan spektar njihove pokretljivosti. Dobar izbor su aerobik u vodi, Tai Chi i joga.

Mit broj 5: Artritis mogu izliječiti s protuupalnim začinima

Stoji: đumbir, kurkuma i ostali začini imaju protuupalne djelatne tvari i svojstva. I iako uzimanje ovih začina ne šteti, istraživanja ih ne podupiru kao učinkovitu metodu liječenja kroničnih upala poput artritisa. Također, nepoznate su točne količine koje bi pripomogle poboljšanju stanja. Zato nemojte očekivati da će samo začini poboljšati vaše stanje: radije se posvetite zdravoj ishrani i tjelovježbi.

Mit broj 6: Glukozaminski dodatci će izliječiti moje zglobove

Glukozaminski dodatci su popularni i mnogo ljudi kaže da im pomažu. Ali mnogo ljudi smatra da će im pomoći izliječiti zglobove što nije istina. Osim direktnim ubrizgavanjem injekcijom u zglob glukozamin ondje ne može dospjeti. I kapsule ili tablete koje uzmete na usta ne mogu doći u zglobove. To može učiniti samo liječnik.

Mit broj 7: Pucanje člancima može prouzročiti artritis

Poznata je priča doktora Donalda Ungera koji je više od šezdeset godina svakog dana pucao člancima samo na lijevoj ruci. Poslije svih tih godina nije imao artritis ni u jednoj ruci, ali je osvojio Ig Nobelovu nagradu, parodiju prave Nobelove nagrade (jer je njegovo “istraživanje” imalo samo jednog ispitanika). Ali iz drugih, pravih studija znamo da pucanje člancima ne uzrokuje niti jednu vrstu artritisa.

Mit broj 8: Artritis nije čest

Amerikanci potroše više vremena za liječenje artritisa nego od raka koji je jedan od najčešćih i najraznolikijih bolesti. Artritis je vrlo čest: gotovo svaki će se čovjek u starosti susresti s njime na ovaj ili onaj način. U većini slučajeva radi se o osteoartritisu koji je posljedica normalnog trošenja zglobova. Niste sami i drugi koji se također suočavaju s ovom bolešću sa zadovoljstvom će vam pružiti podršku.

Živite bez bolova

Dijagnoza artritisa nikako nije smrtna presuda. S pravilnim načinom života većina neželjenih posljedica bolesti može se ukrotiti i bolesniku se može omogućiti normalan život.

Svojevremeno su mislili da je najbolje liječenje za artritis mirovanje. Iako ovo uvjerenje još uvijek ostaje među ljudima, danas znanost zna da je kretanje – dnevno, sporo i nadzirano pomicanje svih udova kroz cijeli spektar njihova kretanja – ključnog značenja.

Ali sve ovisi o vama: samo lijekovi bez kretanja neće pomoći. Jednako tako, prije početka vježbanja posavjetujte se sa svojim liječnikom i upitajte ga je li određena vježba prikladna za vas.

Redovito i pravilno vježbanje najučinkovitiji je način spriječavanja bolova kod artritisa.

Sa svakodnevnom pozornošću i redovitim vježbanjem možete ne samo ojačati svoje mišiće i zglobove, nego i ublažiti bolove koji vam onemogućavaju svakodnevne aktivnosti.

Za vas smo sastavili besplatni 7-dnevni program vježbi koji se sastoji od sljedećih vježbi:

  • Za pokretljivost (Veća pokretljivost omogućit će vam lakše kretanje i izvedbu vježbi kod sportova, a olakšat će vam i posve svakodnevne aktivnosti.)
  • Za jačanje (Jači mišići i zglobovi omogućavaju lakše i jednostavnije kretanje.)
  • Za istezanje (Istezanje bi moralo biti dio vaše svakodnevice jer bitno pridonosi boljoj pokretljivosti i sprječava ozljede.)

Napravite prvi korak prema aktivnijem načinu života i prijavite se na našu e-mailing listu te primite 7-dnevni program besplatno!

 

Slični
članci

Pogledajte ostale članke koji će vam pomoći da dovršite svoju rutinu i ublažite bol.

Savjet

Artritis i prehrana – što mogu jesti?

Reumatoidni artritis i artroza
Video sadržaj

Vježbe za ramena i kukove

Reumatoidni artritis i artroza
Video sadržaj

Vježbe za jačanje koljena

Bolovi u koljenu
Savjet

Giht: sve što moraš znati

Reumatoidni artritis i artroza